Buen Camino, Dag D+7, Logrono - Najera, 30,4 km

9 oktober 2019 - Nájera, Spanje

Gisteravond eerst naar de speciaal voor pelgrims opgedragen mis in de kerk geweest, waarna de pelgrims die dat wilden konden aanschuiven voor een gezamenlijke avond maaltijd. Dat waren er een stuk of twintig uit zeven verschillende landen. De leiding was in handen van de boze mijnheer in de badkamer van ‘s middags, maar nu was hij zeer vriendelijk. Hij herkende ons waarschijnlijk niet met kleren aan.

5BBBC757-774E-4808-BD5C-D02FFA619FFFB76374BF-9A8A-4081-8702-73AE71378E49

Na het gezellige eten weer even terug naar de kerk voor een gebed in zeven talen en een stempel voor in het Camino  paspoort. Daarna weer terug om de boel op te ruimen. Daar wist Jack een zeldzame foto van Hans aan het afdrogen te maken. Hans wist een foto van Jack te maken van zijn bijdrage aan het opruimen. Achter hem zijn vriendin van deze avond, een hardhorende Engelse oma, die alles great vond.

92EB48D8-0673-4099-8DAB-957EC953EE55

90DC5A4A-A7F3-4371-8FB0-DC5F88506F1A
Ik sta op de foto met Lotte, een vlotte meid uit Eindhoven en een van de weinige Nederlanders. Zij sliep bij ons in de herberg op onze eerste nacht en we blijven elkaar tegenkomen. Ze bikkelt goed door en heeft een groepje jongeren om haar heen, die zich aan haar optrekken. Zij is samen met Olaf uit Noorwegen de enige van een groep van ongeveer twintig die we nog regelmatig zien. Olaf is 79 jaar oud, maar uiterst vitaal. We herkennen zijn loopje al van ver, het lijkt alsof hij al een halve fles aquavit opheeft maar hij neemt nauwelijks pauze en was vaak eerder op bestemming dan wij. Respect.

Vanochtend vroeg ging de wekker af van de man uit Equador naast mij. Ik spring direct het bed uit om als eerste gebruik te kunnen maken van de sanitaire voorzieningen. Ik hou er niet van als er een hele slaapzaal staat te dringen. Ik was lekker alleen en toen ik terugkwam bleek dat het pas 0530 was. Ik draag sinds mijn FLO geen horloge meer, dus had dat niet in de gaten gehad. Dat was wel wat vroeg. Toen eerst maar even gaan ontbijten. Dat mochten we zelf klaarmaken en nuttigen van onze gastheren/vrouwen. Al met al waren we om 0630 al op weg en het wordt niet eerder licht dan 0800. Het is nu tijd voor de eerste rectificatie. Jack vindt dat hij  niet gebulderd heeft in de vroege ochtend in Estella, toen we moeite hadden de juiste weg in het donker te vinden. Dat neem ik dus terug.

Vanochtend liep Jack zachtjes mopperend over de slechte routeaanduiding Logrono uit.

Na de relaxte dag van gisteren voelde vandaag weer aan als een echte werkdag. De eerste tweeënhalf uur was er eerst niet veel te zien en toen het langzaam licht werd bleek het landschap niet bijster interessant. We konden wel goed tempo maken.

55A3118E-2328-43AF-A9C9-0E3BB376B070 Navarette

Na de thee in Navarette (we drinken geen koffie tijdens het lopen) werd het iets beter. We zijn het Baskenland uit en lopen in de provincie La Rioja, bekend van de wijn. Door de wijngaarden kwamen we uiteindelijk om 1345 aan bij onze volgende herberg en hadden we er ruim 30 km op zitten. Daar een machinewas laten doen, dus we kunnen morgen met schone kleren en lakenzak weer verder.

957623A2-6F99-4FC1-B46B-05ECF89EC98CAD67BF04-9103-47D4-87B3-C23ED521BC6F

4C064E6B-5F81-4BB0-9D71-5C45EC0418BD
Wij zijn nu acht dagen onderweg en moeten nog minder dan 600 km naar Santiago de Compostella. We zitten dus ongeveer op een kwart qua tijd en afstand. Zoals verwacht kostte het even moeite maar zitten we nu goed in het ritme van lopen, jezelf en je spullen verzorgen, eten en slapen. Alle overbodige ballast is uit onze rugzakken verdwenen. We hebben afgesproken om rustig per dag te bekijken wat we doen en waar we gaan slapen. We voelen ons iedere dag fitter en beter bestand tegen de Spaanse kilometers. En het belangrijkste, de stemming is opperbest. We zijn benieuwd wat er verder op onze weg komt.

Tot slot, we hebben ook onze eerste Spaanse stier gezien.

AE852720-DDF2-447A-95C8-545D81FFB7DA

Wordt vervolgd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ronald H:
    9 oktober 2019
    Hi Jack en Hans, ik heb net jullie eerste week gelezen. Vermakelijk en erg leuk om te lezen. Volgens mij genieten jullie best wel, ook al zijn de kilometers lang, de kilo’s zwaar en de weg nog lang. Ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe ik uit jullie ”evaluatie” ben gekomen 😇. Heel veel succes verder!!!
  2. Hans de Vries:
    10 oktober 2019
    Steeds weer nieuwe mensen ontmoeten op de weg kan een geweldige ervaring zijn.
    Waar zoek je naar? Wat hoop je te vinden? Hoe zal het morgen zijn?
    Zekerheden? Ja zon, regen en wijn, een goed gesprek maar verder?
    "Ga pelgrim, ga
    Ga, pelgrim, vervolg je zoektocht
    ga je weg, laat niets je tegenhouden
    neem deel aan de zon en neem deel aan het stof,
    met waakzaam hart, vergeet de vergankelijkheid!
    Alles is onbeduidend, alleen de liefde is waar.
    Hecht je niet aan wat voorbij gaat!
    Zeg niet: ik heb overwonnen, mijn moeite is beloond.
    Rust niet op je lauweren, je daden worden beoordeeld
    Bewaar deze woorden in je hart:
    dit is je rijkdom!
    Pelgrim, ‘t is slechts je voetspoor
    dat een weg is en niets meer
    Pelgrim, er zijn geen wegen
    De weg ontstaat bij het gaan