Buen Camino, Dag D + 15, Carrión de los Condes - Terradillos de los Templarios, 26,6 km

17 oktober 2019 - Carrión de los Condes, Spanje

Nadat hij gisteren al een kruis gekocht had in de kerk wilde Jack vandaag bij de zingende Benedictijnse nonnen van Parish De Santa Maria overnachten voor 5€ p.p. Hans dacht vol weemoed terug aan de liefhebbende nonnen die hem op de Mariaschool in Zeist schrijven en rekenen hadden geleerd en vond het goed. Het was die goede oude tijd waar een kleine corrigerende tik van een strenge zuster nog geen taboe was.

56270E7E-5C92-40F7-A73E-B25F4EE89706
Zie de hemelse uitdrukking op het gezicht van de non toen ze Jack gezien had die haar vertelde dat hij Jacobus heette en zijn wandelgenoot Johannes....

De herberg was populair en binnen de kortste keren vol. Op onze slaapzaal naast ons twee nog achttien dames en heren binnen hand-, geluids- en geurbereik.

C7159A6B-470F-43A0-AE3B-8ED96A4D1C83

We konden om 1700 naar de Vespers, om 1800 naar een meet and greet met de nonnen en om 1900 naar een aan de pelgrims opgedragen mis. We hebben de eerste twee evenementen aan ons voorbij moeten laten gaan omdat Hans een beetje moe was en toen hij weer wakker werd, eerst een hapje wilde gaan eten. Drie gangen met een fles wijn en fles water voor 11€ pp.

97CC0F9A-62CC-421E-A8E0-C14E4C1A4857

En zo kwam het dat we ieder met een halve fles wijn op in de mis belandden. Voor mij in ieder geval de eerste keer met een dergelijk promillage. Een zestal nonnen, waarvan een met gitaar, zorgden voor mooie gezangen in de volledig Spaanstalige mis. Aan het eind ontvingen de aanwezige pelgrims de zegen en een door de nonnen tijdens de handenarbeid ingekleurde papieren ster. Een mooi gebaar.

7BBDCA3D-E951-4ADD-B915-7407B703FB08319B0504-699C-46D8-8F19-AB239B279CF026C577DB-5029-43FE-905C-CE66B2FC08FC

We hebben eerlijk gezegd nog weinig mensen ontmoet, die om puur religieuze redenen deze tocht lopen. En als ze er zijn, lopen ze er niet mee te koop. Jack en ik zijn katholiek opgevoed, maar niet echt praktiserend. Ik ben lang, lang geleden misdienaar geweest, maar hij niet. Daarnaast heeft hij op de KMA een uitgelezen mogelijkheid laten liggen. In onze tijd kon je met de Pasen voor 120 gulden acht dagen naar Rome met een vliegtuig van de Luchtmacht onder begeleiding van een latere leger bisschop. Een unieke kans om alle bezienswaardigheden van deze stad in een dikke week te bekijken met een expert die vele jaren in Rome had gewoond. Prachtige verhalen van een erudiet man, die later o.a. om zijn geaardheid in de Roomse problemen kwam. Ik heb zo twee keer in mijn ceremoniële tenue op de eerste rij gezeten van de Paaswake in de sint Pieter met de Paus binnen handbereik. Direct na de mis gingen we natuurlijk stappen, zo ging dat in die tijd. Jack vierde liever Paasvakantie thuis. Ik heb het idee dat hij dit gemis in zijn vorming nu nog even wil inhalen. Een moeilijke opgave.

We hebben na de mis nog even een cafe leche gedronken en toen we terugkwamen op zaal, had ik een Spaanse bovenbuurman met wie geen woord te wisselen bleek. Het bleek een levendig mannetje die ons gezamenlijke stapelbed het grootste deel van de nacht in beweging hield. Vanaf 0515 begonnen de eerste pelgrims weer te stommelen, terwijl een aantal anderen nog een laatste slaapsprint inzetten, kortom ik slaap ‘s middags beter dan ‘s nachts.

Vandaag de 16e dag en als we buiten komen regent het en waait er een behoorlijke wind. De eerste 17km moeten we het zonder barretje of ander koffiepunt stellen. Een eentonige route parallel langs de rijksweg.

EDA0C9AB-ADEB-4A28-B9DF-972326F637B1

2FE4A613-7727-4130-9A9F-F422880D332F

Bij de eerste rust langs de route volgt voor Jack een bittere teleurstelling. De gisteren door hem gekochte cafe-latte’s blijken in de keuken achter gebleven te zijn. Laten we hopen dat de nonnen in het vorige dorp ze lekker vinden.

881FEEB4-840C-48CB-BA74-561A63003965

Tot onze verbazing stopt er na 12 km een Duitse bus die een veertigtal vrolijke Duitsers aflevert. Jack wil hier het fijne van weten en knoopt een gesprek aan met de Reisefuehrerin.  Zo kan het dus blijkbaar ook, geen rugzakken, een paar km lopen en je snel weer op laten halen voordat het nog harder begint te regenen. De vrouw haast zich wel er aan toe te voegen dat ze vroeger de gehele Camino ”gruendlich” heeft gelopen op de enig juiste wijze. Gelukkig maar!

5D40E023-E459-41C4-8E62-0B5E53C258F1
Na ruim 17 km regen en wind doemt de eerste bar op en i.p.v. een koffie nemen we iets stevigers.

C0CA1237-BC47-4DDF-9C54-99D32E9C6955
Als we verzadigd zijn en verder gaan is het opgehouden met regenen en binnen no-time zijn we ook weer droog gewaaid. Langzaam wordt het landschap ook weer iets minder desolaat en kunnen we ook de volgende pauze weer buiten onze yochurtjes nuttigen op een bankje in het park.

A45A68BC-8B43-4180-A370-CF135472161A29A75C4D-3A13-4AC2-B07D-33E35F84285D
 Tot slot, onderweg komen we dit bord tegen waaruit blijkt dat we zo langzamerhand over de helft zijn, terwijl de meeste Spanjaarden ervan uitgaan dat we deze mijlpaal morgen in de buurt van Sahagun gaan bereiken. Enige naspeuring leert dat morgen de helft van de afstand Roncevalles- Santiago wordt bereikt. Wij zijn gestart in St Jean Pied de Port en zijn dus zeker over de helft. We zijn “on track” en gaan er een op nemen vanavond.IMG_0817

Wordt vervolgd.

1. Hans de Vries:
    17 oktober 2019
    “Want wat is pelgrimeren anders dan wandelen met je ziel, kijken met je innerlijk oog, luisteren met je hart, en zo het geheim van het leven op het spoor komen.” (Jeroen Gooskens).