Buen Camino, Dag D + 31, Pedrouzo - Santiago de Compostella,19,8km

2 november 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

FA8007C1-0D45-466F-9C6D-6B6315B1D446Santiago de Compostella
Na 779 officiële en wat extra grijze kilometers zijn we aangekomen in Santiago de Compostella. Mission accomplished. De weergoden waren ons gunstig gezind, op wat motregen na bleef het vandaag droog totdat we onze compostela hadden opgehaald. Daarna barstte het noodweer weer los. Iemand had het dus goed voor met ons en heeft bij het passeren van de gemeentegrens ook al onze zonden kwijtgescholden. Toen ik dit via whatsapp aan mijn vriendinnetje had gemeld was haar reactie: “Alle zonden? Dan zijn ze wel even bezig geweest.” Zal allemaal wel, maar Jack en ik hebben tenminste een echte compostela.

Dit zegt Wikipedia over de compostela.

“Een compostela is het officiële kerkelijke document waarmee het kapittel van de kathedraal van Santiago de Compostela formeel bevestigt, dat de persoon die erom vraagt, gekomen is om eer te bewijzen aan de apostel Jacobus de Meerdere en aan alle daarmee verbonden verplichtingen heeft voldaan. Het is het bewijs dat de pelgrimstocht volbracht is.”

C2A48539-2679-4CCC-BF42-B3F89CDD054D

4DFC3365-34AC-46C2-8189-82D2F7C1268F

Hier zijn we natuurlijk hartstikke blij mee. Voor 3€ extra kregen we ook nog een afstandscertificaat. Hebben we natuurlijk ook genomen, het is het bewijs dat we Camino Frances hebben volbracht. Er zijn namelijk nog een paar andere mogelijke routes, misschien iets voor de toekomst.

7B64B26C-CA42-41C8-920D-086EDCBF830325B5C1EB-B7D5-4F42-A9CE-BCCBA78A6F84
We hebben deze indrukwekkende certificaten gekregen nadat we ons pelgrimspaspoort met stempels hadden overlegd aan een strenge Spaanse dame van het Pelgrim Office. Iedere dag hebben keurig een stempeltje laten zetten door de uitbater van alle herbergen, hostels en pensions waar we overnacht hebben. Er werd nog net geen iris scan gemaakt om te controleren of wij het wel echt waren, maar de stempels werden wel nauwlettend gecontroleerd.

0E5707BF-529F-4F3D-9960-063A84EA08FB
Hiermee komt ook bijna een einde aan dit reisblog. We hebben vandaag tijdens de laatste klimmetjes onze Camino geëvalueerd. We zijn o.a. tot de conclusie gekomen dat we ruim vier weken en 779 km zonder enige onderlinge irritatie van betekenis hebben volbracht, eigenlijk best wel bijzonder. Morgen gaan we een culturele-, culinaire- en rustdag houden en zal er geen blog verschijnen. Maandag vliegen we terug en zullen we beiden onze nabeschouwing met u delen. Wordt dus nog 1 keer vervolgd.

1. Jose Hoogstraten-nijhof:
    2 november 2019
    Gefeliciteerd! Complimenten hoor, hier kunnen jullie trots op zijn. 🍺 proost! Het was leuk om je verhalen te lezen en je op deze manier te volgen.
  2. Hans de Vries:
    2 november 2019
    Ga de kathedraal binnen en het lijkt mij sterk dat je er als dezelfde persoon uitkomt.
  3. Ad Hoogstraten:
    2 november 2019
    Heren, mooie prestatie, klasse hoor. Ook genoten van jullie verhalen onderweg. En ook nog zonder elkaar te irriteren!! We zijn trots op jullie.
    Gefeliciteerd.
  4. Theo:
    Gefeliciteerd!
    En jullie leven zal vanaf nu nooit meer hetzelfde zijn....
    😂😂😂😂😂
  5. Maurice Bastin:
    2 november 2019
    Chapeau mannen, een fantastische prestatie! 👏👏 Jullie houden met een andere route de deur open voor de ‘dubbel’ lees ik. Nogmaals: super! 👍👍🏿
  6. Tineke:
    2 november 2019
    Hallo toppers, ik ben super trots op jullie!! Wat een ervaring, mooie wandelroutes en veel interessante mensen ontmoet!! Nog veel plezier de laatste dagen!!!
  7. Cobi:
    2 november 2019
    Gefeliciteerd ook voor je wandelmaatje. Ik heb genoten van jullie verhalen. Geniet nog maar even. Groetjes dikke 💋
  8. Paul Kolken:
    2 november 2019
    Nooit geweten dat je zo goed en onderhoudend kan schrijven. Met veel plezier gelezen. Groet ook aan Jack, defense die me ooit (Strong Sword volgens mij) de dienstopdracht gaf mee te spelen met klaverjassen. Was jij volgens mij C- nadet
  9. Nic en Corrie Versteden:
    2 november 2019
    Gefeliciteerd met deze knappe prestatie, nu nog ff genieten en dan weer lekker naar huis👍👌🎉🎉
  10. Mirjam en Fred:
    2 november 2019
    Wat een geweldige prestatie mannen. Proficiat!! Een tocht om nooit meer te vergeten!!
    Wij hebben met heel veel 😂 jullie reisblog gelezen, goh we gaan ons de komende tijd nog vervelen 😜Gefeliciteerd en kom goed thuis.
  11. Kees:
    2 november 2019
    Respect! Chapeau voor deze onderneming, mooi de tevredenheid te lezen!
  12. Piet:
    3 november 2019
    Hans en Jack, Gefeliciteerd met deze prestatie. Bedankt voor de mooie en beschouwende reisverhalen. Geniet nog even en een goede reis naar Nederland toegewenst!
  13. Emile Simons:
    3 november 2019
    Proficiat mannen, een puike prestatie. Ook ik heb regelmatig met een beetje “afgunst” als hispanofiel jullie verslagen gelezen. En nu een welverdiend etentje met, als je van vis houd, een besugo met een fles albariño uit de Rias Baixas. En straks wel thuis.
  14. Greet:
    3 november 2019
    Gefeliciteerd met deze mooie prestatie.👍👍👍, ben supertrots op jullie.👋😘
  15. Bea en Jan:
    3 november 2019
    Hans en Jack, proficiat met jullie prestatie. We zijn blij dat we "mee mochten reizen met jullie...!!" We hebben genoten van jullie verhalen. Een reis die jullie niet gauw zullen vergeten.
  16. Paul:
    3 november 2019
    Eerlijk is eerlijk : vooraf had ik enige twijfel of je het zou halen. Maar daarom éxtra respect !!
    Ook je schrijvers talent heb ik bewonderd 🙃
  17. John:
    Respect! Goed gedaan. Nu genieten 🍾🍾🍾🍺🍺🍺