Buen Camino, dag D, St Jean Pied de Porte - Roncesvalles, 24 km

2 oktober 2019 - Roncesvalles, Spanje

Vandaag de eerste wandeldag en gelijk was er de koninginne etappe in de Pyreneeën. Van St Jean Pied de Port naar Roncesvalles. Er was maar 1 col van de eerste categorie (ruim 1400 meter hoog)  in het programma opgenomen, maar het was wel een klim van 20 km. Daarna nog een afdaling van 4 km dus het was een mooie dag. Jack heeft  met overmacht de bolletjes trui veroverd. Zijn vierdaagse en het werken in de tuin als voorbereiding heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat een klim van 3-5% ons prima ligt. 7-8% en daarboven ligt ons wat minder. Vooral Hans komt dan inhoud te kort. Kijken wat de rest van de Camino ons gaat brengen. Jack leidt vooralsnog het algemeen klassement, maar de Camino is nog lang en er kan natuurlijk nog veel gebeuren.

We houden niet zo van hitte en vandaag werden we op onze wenken bediend. Om 0715 vertrokken met een buitje regen dat duurde tot 1445, het moment dat we onder het finishdoek doorkwamen.

B6F8E94E-1617-4324-8AB3-3E654F1C7B0C

Na 500 meter bijna verkeerd gelopen, maar gelukkig lette de kopman op. Om 0800 konden we wat zien omdat het licht werd.

9D8231CE-2A10-4FD9-999E-38339E13C2FD

Dat duurde niet zo lang. Onze berg lag de rest van de dag in een dichte nevel.

4F771774-5A50-44D2-816E-4CBF0E0110EB

IMG_20191002_103233

56E3D5FE-6F23-4CB1-B389-42001ED34089Het publiek had er ook moeite mee.

Bij kilometer 16 weer bijna verkeerd gelopen, maar een vriendelijke local wees ons erop. We verstonden haar niet echt, maar dat we niet goed gingen werd wel duidelijk. De route is op zich goed bewijzerd, maar met capuchon op in de stromende regen en een beslagen bril is het zicht wat beperkt en mis je wel eens een bordje.

Omdat er niet zoveel te zien was, kon ik het asfalt in de Pyreneeën eens goed bestuderen. Het lag er goed bij. Fijn afgewerkt met witte, bruine en zwarte kiezels. Af en toe wat slechte stukjes, maar over het asfalt geen klagen. De onverharde stukken hadden wat te lijden van de gutsende regen. Glibberig, glad en zeer modderig. Hier was ik wat minder tevreden over. Goed opletten geblazen, maar we zijn er zonder glij/valpartijen doorheen gekomen.

Na aankomst in het klooster  in Roncesvalles ingecheckt bij een batterij Nederlandse vrijwilligers, die deze tent runnen.

9DF54336-6AB5-45FB-B6D2-A1A6F5172B8A

Onze natte spullen ingeleverd bij de wasbaas, die voor 3,50 euro onze was doet, en belangrijker, het natte spul in de droger doet. Nu maken we ons op voor pelgrimdiner nummer twee. Gisteren hadden we de kleine lettertjes niet goed gelezen en hebben we genoten van een vegetarische maaltijd, wat vooral Jack zeer bekoorde. Kijken wat het nu wordt en dan op naar de dag van morgen.

Wat problemen met uploaden foto's, dus wordt vervolgd. Maar nu eerst eten.

1. Jeannette Smit:
    2 oktober 2019
    Mooi wandelweer; mistlampen, geel hesje en ECW (early cow warning) aan. Enjoy!
  2. Hans de Vries:
    2 oktober 2019
    De aanhouder wint.
    Veel succes en plezier.
    Er reist Iemand met jullie mee.
  3. Leo Beulen:
    3 oktober 2019
    Mooie eerste etappe. Pas op dat je niet te bruin wordt 🙂