Buen Camino! Dag D-7 Naar Santiago de Compostella via de Camino Frances.

24 september 2019 - Steenwijk, Nederland

2EAE4A49-7925-42D4-891F-C73A96DAF25C

Over een week start onze Camino. Velen zijn ons voorgegaan, velen zullen ons nog volgen. Er zijn al talloze blogs over de Camino, dus heel erg origineel zal dit verslag niet zijn. Voor ons, Hans en Jack, is het echter de eerste keer dat we via de Camino Frances naar Santiago de Compostella gaan lopen. Voor ons is alles nieuw en verwachtingsvol kijken we uit naar deze tocht. En daar hoort tegenwoordig ook een reisblog voor het thuisfront bij. Bij deze dus.

Dinsdag 1 oktober 2019 begint de reis waar we ons 41 dienstjaren op hebben voorbereid. Beiden zijn we sinds kort met Functioneel Leeftijds Ontslag (FLO). Het uniform op de foto dragen we niet meer. We zijn Buiten Dienst (BD). Wat doe je als BDer? De een schrijft een boek, de ander gaat studeren. Weer anderen fietsen naar Rome of worden duikinstructeur. Sommigen gaan direct weer ergens aan de slag om de alimentatie (s) en het collegegeld van de tweede leg te kunnen blijven betalen. Wij gaan de Camino doen.

F9CC577D-E401-447E-BFE4-E2E461538692

De route naar Santiago de Compostella via de Camino Frances is ongeveer 800 km lang. De vraag die we vaak krijgen is waarom we zo gek zijn om ongeveer 5 weken tussen de 20 en 30 kilometer per dag te gaan lopen met een rugzak op je nek. Heb je dat in die 41 jaar bij Defensie niet genoeg gedaan? Volgens de filosoof in Jack is de weg het doel. Denk daar maar eens over na. Ikzelf wil na een periode redelijk ongezond leven weer in een fatsoenlijke conditie komen. En een paar kilo kwijtraken. Nergens over nadenken; lopen, rusten, eten, slapen en dat ruim 30 dagen achter elkaar. Kijk er nu al naar uit.

We kennen elkaar al een tijdje. Samen dezelfde middelbare school doorlopen. Samen in 1978 naar de Koninklijke Militaire Academie (KMA) gegaan en samen afgelopen zomer afgezwaaid. 40 Jaar geleden ook al eens samen een doe vakantie gedaan. Op de fiets met een tentje door zuid Engeland. Niets geen peppi fietsen en fietsbroeken, gewoon de Gazelle stadsfiets met drie versnellingen en een spijkerbroek met wijde pijpen. Destijds was onze planning m.b.t. afstand en tijd wat optimistisch. Kijken of we nu bijgeleerd hebben.

BEDAE65C-9BFA-43D6-B08E-1428167D955A

Wordt vervolgd.

1. Bea en Jan:
    24 september 2019
    Fijn dat we jullie kunnen volgen. "Wegen ontstaan door ze te gaan". Jack en Hans: "Buen Camino...!!"
  2. Jeannette Smit:
    24 september 2019
    May the Force be with you🤞Wij verzinnen ondertussen gezellige uitjes met Francien🍷🙃
  3. Hans:
    Succes heren!
  4. Rob:
    24 september 2019
    Super mannen ! Goede tijdsbesteding om al jullie zonden eens goed te overdenken.
    Succes maar vooral ook heel veel plezier. Gaan het volgen. Lekker stompen 👌🤗
  5. Rob van de Velde:
    25 september 2019
    Succes Hans & Jack, ik fa jullie voettocht volgen💪🏽
  6. Ernst:
    25 september 2019
    Succes heren ouderejaars ;-)!
  7. Kees:
    26 september 2019
    Succes mannen.
  8. Hans:
    28 september 2019
    Veel succes, eens jullie een fraaie tocht, benieuwd naar jullie (spirituele ?) ervaringen !
  9. Derry:
    30 september 2019
    Succes, hele fijne tocht. Ben benieuwd naar alle verhalen🤗
  10. Paul:
    30 september 2019
    Wat leuk geschreven 😁. Ik ga jullie volgen. Succes !!
    Veel succes
  11. Hans de Vries: