Buen Camino, Dag D + 23, Molinaseca - Villafranca del Bierzo, 32,4 km

25 oktober 2019 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Thomas verwoordde het als volgt: “deze herberg heeft prima faciliteiten, maar mist een ziel”. Wij waren het met hem eens. De eigenaar van de herberg van gisteren was vriendelijk totdat we ingecheckt en betaald hadden. Daarna konden we het zelf uitzoeken. Verder hadden we enige moeite om een restaurant te vinden dat open was in Molinaseca, toch geen kleine plaats. Toen we er toch een gevonden hadden bleek dit een schot in de roos. Een lichtpuntje in een grijze dag.

Vandaag hadden we er echter weer zin in. Om 0715 waren we weer op pad en gelukkig voor ons waren de eerste 7 km met verharde ondergrond. Het was mistig en donker tot 0815 en dan loop je liever niet over een geitenpad. Na ruim een uur kwamen we een pareltje van een bar tegen. Omdat de dagen steeds korter worden hebben we worteltjestaart bij de thee genomen. Goed voor de ogen zullen we maar zeggen. Jack was even kort verliefd op een van de twee barmeisjes.

5E746239-7DF4-4ECA-A13E-F99C3A4C765Cwortel noten taart

4E29CB90-9433-4A76-9930-23C51A0DC46C
Tegenover deze mooie zaak was het kasteel van Ponferrada.

8C415315-6DB8-4C43-83ED-0DCE81D9BD07

8A30F2DF-3013-4088-8781-08F174CF9281

E7D931F6-619B-4B0A-8A84-BB28FEAFEE58
Nadat we de thee op hadden en langs het kasteel opgelopen waren gebeurde er iets wat ons nog niet eerder is overkomen. We raakten de weg kwijt. Dit kwam omdat we achter een pelgrim paar aanliepen, waarvan, hoe kan het ook anders, de vrouw blond haar had en daar boven op nog een strakke legging aanhad. Dit paar nam een steil pad beneden naar de rivier in Ponferrada en wij volgden blindelings de legging. Beneden aangekomen bleken er geen gele pijlen meer te vinden. Normaal gesproken ga je dan terug naar het laatst bekende punt. We hadden echter geen zin om het steile pad weer te op te klimmen en gingen verder op ons gevoel. Na 500 meter vertrouwden we ons gevoel echter steeds minder. Nog steeds geen gele pijlen. We hebben ons gevoel op dat moment uitgeschakeld (niet zo moeilijk voor ons),  google maps op onze telefoon ingeschakeld en de route naar het volgende dorpje geactiveerd. Jack heeft een dure Iphone, Hans een goedkope Chinees. Alleen is de databundel van Jack een beetje op en waren we volgens zijn telefoon ergens tussen Barcelona en Madrid. Hans zijn telefoon gaf wel iets van een route aan, maar Jack vertrouwde het lange tijd niet helemaal. Gelukkig bracht de Chinees ons uiteindelijk weer op de vertrouwde Camino route.

06D1AC3B-C18B-4244-B1F8-E5C379F445BCAls we de goede route hadden gevolgd, hadden we deze prachtige slagerij gemist. Een gelukje bij een ongelukje dus.

Na een grauwe morgen brak de zon rond 1100 door de mist heen en werd het een prachtige dag. De route was ook prachtig en om 1215 waren we eigenlijk al op de gedachte plaats van bestemming.

0FFDC668-F098-4A02-8A5A-A60476E57327Na het optrekken van de mist.

4AF65A78-FAE2-4EA6-B305-D987E36D0D5FC470A5B2-EBF8-4C90-A619-2C0352A6840F

A1F5B296-9156-4971-A6B0-247E12D8F066

We besloten eerst maar eens wat te eten. Jack stormde een mini market binnen en wilde gelijk brood uit een schap pakken. Dit was fout. De eigenaresse beet hem toe dat hij daar niet mocht komen. Nadat ze door had dat we haar een bitch vonden, ging ze zich echt ook als een bitch gedragen. Toen ik, nadat ze de rekening al had opgemaakt, nog wees naar twee ondefinieerbare meelballen in een mandje werd ze helemaal giftig. Bij de gratie gods kregen we ze toch nog mee, het bleken overigens overheerlijke vanille soesjes te zijn. Het aardige is dat wij in het Nederlands en zij in het Spaans duidelijk aan elkaar hebben laten weten hoe onaardig we elkaar vonden. Heerlijk hoe je je hart kan luchten als je elkaars taal niet spreekt.

Tijdens onze lunch op een bankje in het park besloten we er nog een kleine negen kilometer aan vast te plakken. Het weer was prachtig, het landschap mooi en de benen en de geest waren ook in orde. En zo kwamen we uit op een dikke dertig kilometer vandaag. Een paar foto’s van de middagetappe.

3DCC8CC2-52F6-41AB-B082-D71290B8C7080A66B76C-2882-45A8-86A0-90CF7EEF9EFB

CEA70164-63F5-4196-8AA6-81BCBADDD371
In Villafranca del Bierzo hebben we ingecheckt in Albergue de la Piedra, in ons routeboek aangemerkt als een van de beste van de Camino. Thomas komt ook nog naar ons toe en ik zal hem vanavond vragen of deze herberg meer ziel heeft. De ontvangst was in ieder geval allerhartelijkst en voor het eerst werd ons een kopje thee aangeboden. De kamer, bedden en sanitair zijn in ieder geval klasse dus wij zijn nu al tevreden.

68E52ACE-5D46-4FD8-BD24-CFFFD1868832Uitzicht vanuit onze Albergue.

Wordt vervolgd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans de Vries:
    25 oktober 2019
    De pelgrim kwam ik tegen op mijn tocht door avondland
    ik vroeg hem: zeg waar is je reis naar toe
    je naam wordt oud, je schoenen zijn versleten onderhand
    en ben je al dat zwerven nog niet moe
    het wordt al bijna donker, de weg is lang naar huis
    ik weet een bron die reizigers verkwikt
    die wonderwel ontspringt daar op die heuvel met dat kruis
    de pelgrim zag me aan, hij keek verschrikt

Ik weet het, sprak de pelgrim, die is er inderdaad
    de oorsprong van het leven en de deugd
    je wordt opnieuw geboren, zegt men als je er in baadt
    en krijgt ’n nieuwe naam, een tweede jeugd
    kom volg mij beste pelgrim en blijf niet langer staan
    je wilt toch vinden, naar ‘k veronderstel
    het spreekwoord zegt: wie zoekt, die vindt, ik kom er net vandaan
    daarom ken ik de weg hier wonderwel

Het spijt mij, zei de pelgrim, ’t vinden is maar schijn
    mijn wegen zijn bepaald door zon en maan
    voor mij is er geen waarheid dan onderweg te zijn
    en ‘k heb nog eeuwen lang alleen te gaan
    toen ik hem zag vertrekken die stille vreemdeling
    ontvouwde zich een angstig visioen
    terwijl hij langzaam verder tastte in de schemering
    en zelden heb ik zo gehuild als toen…
  2. Tineke:
    25 oktober 2019
    Wie loopt er nu achter een blondje aan, ik had jullie wijzer geacht haha.
    Op youtube volgen we jullie route vandaag, leuk!! Jullie zijn toppertjes!
    Veel succes verder en zet 'm op!!