Buen Camino, Dag D + 19, León - San Martin del Camino, 25,2 km

21 oktober 2019 - San Martín del Camino, Spanje

We hebben gisteren goed voor onszelf gezorgd. Leon is een mooie, leuke en levendige stad, tenminste na 1300. Toen we op de vroege zondagmorgen de stad binnenliepen was het nog een zeer dode boel. De hele middag waren de vele barretjes in de binnenstad echter afgeladen vol. Aardige is hier dat als je iets te drinken bestelt, je er gratis een of meerdere tapa’s bijkrijgt. Gisteren avond zijn we voor ons doen laat gaan eten in een door de pensionhouder en tripadvisor aangeraden restaurant, met typische vleesgerechten uit de streek. We hadden ons weer ontfermd over onze Duitse vriend Thomas. Hij heeft een paar moeilijke dagen achter de rug, had ook een gedeelte per trein afgelegd en was oprecht blij dat we hem uitnodigden voor het diner. Zijn twee tienerdochters stonden te juichen toen hij verteld had dat hij de Camino ging lopen. Dan konden zij tenminste met hun moeder naar een all inclusive resort op Gran Canaria. Thomas houdt daar niet van, zijn drie vrouwen wel. Hij liet prachtige foto’s zien van zijn vrouw en kinderen die nu op de Canarische eilanden zitten en hij moest het vanavond weer met ons doen. Arme Thomas.

02B8F2BA-469E-4BC1-8866-6988D204DB61Thomas met zijn echte vrienden.

Wij zaten om 2000 aan tafel, maar na ons stonden mensen totdat wij weg gingen in de rij voor een tafeltje. Alleen het voorgerecht met verschillende soorten ham en worst was eigenlijk al voldoende, maar we hebben er toch nog maar een steakje achteraan genomen. Enige tegenvaller was dat in dit restaurant normale prijzen werden gehanteerd en niet de pelgrimsmenu vriendenprijs. We zijn er ondertussen erg aan gewend dat we rond de 9-12€ betalen voor een driegangenmenu met wijn en water.

9E5B9BD3-3A48-4E21-942D-381DA8590525Voorgerecht

1908611A-4D65-4F5C-B114-E12E4586EEBD Hoofdgerecht

Omdat we er gisteren voor ons doen laat inlagen, werd ik vanochtend pas om 0715 wakker. Jack lag nog in diepe rust, maar toch maar weer reveille gehouden. Rond 0750 waren we weer op weg. Het was fris (1 graad celsius), maar gelukkig droog en windstil.

35389E4E-3D1A-4200-BCBA-47F3BC55914BEindelijk weer een zonsopkomst, in dit geval boven Leon.

E8F80C55-2E38-4964-B837-F116FD9DFE2FEen fly over alleen voor pelgrims.

Voordat we bij het door Theo V beloofde mooie stuk komen, toch nog weer een “volg de N120” etappe. De Camino is niet alleen maar natuurschoon.

D946EC4A-C8EE-4FA8-96DB-C5AFB552CADB

E82384DD-C96F-4884-92BB-668AB67A1060

De eerste kop thee dronken we in het plaatsje La Virgen de Camino, de maagd van de Camino. Een ding is zeker, onze buurvrouw in ons pension van gisteren is dat niet. Toen we onze was aan het ophangen waren aan een door Jack de handyman geïmproviseerde drooglijn, werd onze buurvrouw dusdanig verwend, dat zij daar nogal luidruchtig, en voor ons duidelijk hoorbaar, van aan het genieten was. De partner (m/v, je weet het tegenwoordig nooit) deed ingetogen zijn/haar werk en hoorde je niet, maar zij liet zich eens gezellig gaan. Je maakt ook van alles  mee op de Camino.

Jack kan zijn obsessie voor aantal gelopen en nog te lopen kilometers maar niet kwijt raken. Dat is en blijft de artillerist in hem zegt hij zelf. Hij kan er niet goed tegen als we borden met tegenstrijdige informatie tegenkomen, maar vandaag was hij weer even blij. Hij zag iets op een muur en haalde direct zijn telefoon tevoorschijn. Dan weet ik al dat er weer een afstandsaanduiding in de buurt is. Hij dirigeerde mij met enige aandrang naar de muur, want hij wilde dit mooie moment vastgelegd hebben met mij er bij.

A08A119B-DBE9-46D5-AFA1-7755F6DC5BEB

5D4AF86D-97A3-461C-AE0A-A04BB3CAD503Nog minder dan 300 km te gaan.

Na het bereiken van weer een mijlpaal direct maar even geluncht in dit dorpje. Na onze uitspattingen van gisteren nu weer low budget.

4D679306-25A7-4C7D-80FD-04C1A4D81CFC

276B6BD6-1AF0-4141-8B71-C23F7C0A8A75Onze in een doggy bag meegenomen overgebleven ham en worst van gisterenavond smaakte vandaag nog prima.

Om 1400 weer aangekomen in onze herberg voor weer een Camino middag/ avond.

Tot slot, je vindt op de gekste plaatsen achtergelaten schoenen. Ook op de route uit Leon kwamen we er weer een paar tegen, ditmaal in een hoogspanningskabel.

AA82618D-7208-479D-99AE-398277D6A390

Wordt vervolgd.

1. Hans de Vries:
    21 oktober 2019
    Wees niet bang om traag te vorderen maar vrees het stilstaan.
  2. Sascha Pasman:
    22 oktober 2019
    Goed bezig jullie 2. Gaaf om jullie zo te kunnen volgen. FF wat meer kilometers dan onze VAKOL destijds Hans. Geniet ervan.