Buen Camino, Dag D +14, Boadilla del Camino - Carrión de los Condes, 25,4km

16 oktober 2019 - Boadilla del Camino, Spanje

Gisteravond een lekkere en gezellige maaltijd genoten met een bont gezelschap Australiers, Amerikanen, Fransen, een Braziliaan en een Portugees. De Australiers waren een hippie achtig stel van rond de zeventig, die de Camino voor de 7e keer liepen. Dit jaar waren ze in Amsterdam gestart en waren lyrisch over Nederland en moesten braken over hun tocht door Frankrijk. Vonden ze niet leuk en het had iets te doen met Fransen. Hij was opgegroeid in Rhodesie en had 6 jaar gediend in het leger totdat Mugabe de macht daar overnam. We zijn ze eerder deze week tegengekomen, toen ze rond liepen met een nog niet eerder geziene paraplu constructie aan hun rugzak, die hen beschermde tegen de zon. Hij liep in een kilt, ik heb het nog niet durven vragen of........... Ben ik natuurlijk veel te bleu voor. De Amerikanen waren gepensioneerde luchtmachtmilitairen. Ze vierden gisteravond hun 15 jarig huwelijksfeest en zij keek er echt naar uit om om 2030 te gaan slapen. Echte party animals dus. Ze hadden allebei in Duitsland gewerkt en hij was in dezelfde periode als ik in Afghanistan geweest. Al met al genoeg gezamenlijke aanknopingspunten voor een ontspannen avond.

We zijn nu twee weken onderweg en hebben ons een redelijk beeld kunnen vormen van de Spanjaarden die we zijn tegengekomen. In militaire uitzendterm de “locals”. De eerste indruk is dat de meeste locals niet overdreven vriendelijk zijn, uitzonderingen daargelaten. Sommigen kijken je niet eens aan als je met je rugzak om door hun straat sjouwt. Op jaarbasis passeren daar natuurlijk tienduizenden van deze vreemde vogels en als dat bij mij in de straat zou gebeuren zou ik misschien ook minder enthousiast worden. Jack en ik groeten standaard iedereen die we tegenkomen met een luid Ola, gevolgd door een vrolijk Buenos Dias. Daarbij kijken we ze doordringend aan. Sommigen schrikken daarvan en stamelen snel “Buenos Dias” gevolgd door ”Buen Camino”. Sommigen zie je denken “vandaag niet mafkees“ en vervolgen stoïcijns zwijgend hun weg.

Ook de behandeling in de vele bars die we tot nu toe bezocht hebben is over het algemeen niet echt vriendelijk (ook hier weer de uitzondering daargelaten).

ED1480AC-5B17-4934-9552-026A74D3AB5A7612A220-3C0E-403E-86D8-ECE4F4F08339

Als eerste worden de Spaanse vaste klanten zelf geholpen, ook als die later binnenkomen. Eigen volk eerst. Er is natuurlijk een grote taalbarrière  die overwonnen moet worden. Weinig Spanjaarden op de route van de Camino die Engels spreken en wij spreken maar een paar woorden Spaans. We weten ondertussen wat we onderweg willen bestellen, een zwarte en een groene thee. Uno the negro et uno the verde. Ik spreek dat, in tegenstelling tot mijn normale Nederlands, luid en duidelijk uit: UN THE NEGROOOO and UN THE VERRRDE.
QUE????? is dan de reactie die ik het meeste terugkrijg. Dat komt natuurlijk omdat geen enkele echte Spaanse man thee bestelt, zo’n barkeeper/keepster verwacht dat gewoonweg niet. Koffie, een biertje of wat sterkers is de norm. Ik heb een groen en een zalmkleurig overhemd. Sommigen zien de zalmkleur ook wel voor rose aan. Zeker als ik mijn mooie zalmkleurige/rose hemd draag twijfelt de barkeeper zichtbaar; “wat heb ik hier nu voor me?” Als hij dan ook nog de altijd sharp dressed Jack opmerkt, zie je hem denken; “wat doen die theedrinkende homo’s hier in mijn bar“. Wij hebben natuurlijk onze Arco’s en Daniel’s al lang in onze harten gesloten, maar op het platteland in Noord Spanje is dat nog niet overal vanzelfsprekend. We hebben nog geen roze woensdag als in de vierdaagse meegemaakt hier. Uiteindelijk geldt ook hier dat de aanhouder wint en met gebruik van handen en voeten krijgen we wat we willen eten/drinken. Aan het eind van de dag willen ze allemaal ook wat aan je verdienen. Onze Australische vriend had uitgerekend dat de pelgrims jaarlijks zo’n 400 miljoen euro spenderen langs deze route, een belangrijke bron van inkomsten voor deze arme regio.

Over de dag van vandaag kunnen we kort zijn. Eerst 7 km langs een soort Apeldoorns kanaal en vervolgens een 18 km lang kaarsrecht en nagenoeg vlak pad langs een tweebaansweg. Het was in wielertermen een typische waaier etappe met windkracht 4, schuin op de kop. Het pelgrim peloton was in verschillende waaiers uit elkaar gevallen, Jack en ik samen ergens in de tweede waaier.

DDAD3A82-76EE-4ED1-9599-C532B470C2C32CFE7CFA-D04F-43B8-AB57-4289341E625C4CAEF7C6-8486-4749-9CDC-17805A727654

F64D9B6A-AA15-4BE8-B418-797E963F377C

Tot slot, in Nederland protesteren de boeren, in Spanje staat Catalonië weer in brand. Het Spaanse nieuws is toch altijd net iets spannender met overwegend pre me too presentatrices.

528493CE-FA95-41AD-9AA7-A8F58EDDAF4F

1. Hans de Vries:
    16 oktober 2019
    ‘A pilgrim is someone who:
    – has mastered the art of doing laundry in a sink
    – enjoys first and second breakfasts all before 9:30am
    – knows how to make every single item in their pack into a multipurpose tool
    – carries three week old chorizo in their pack as emergency food
    – sports a two-tone tan that makes people laugh when you go swimming
    – measures their day in kms not minutes
    – never is fully rid of sand, dust or rocks from their footwear
    – has highly informed opinions about socks
    – has mastered the art of waking up, getting dressed, getting geared up and getting going all in the dark
    – hates rustling plastic bags
    – thinks that a glass of vino tinto for second breakfast is a perfectly fine alternative to orange juice.’
    Thee mag ook!!!
  2. Cock de Koning:
    17 oktober 2019
    Ik heb erg genoten van je verhalen! Zijn ook heel erg herkenbaar als ex-pelgrim. Succes met de tocht der tochten. Groeten van Stefanie en Cock de Koning (link van Ad gekregen, hij is een oud collega van mij)
  3. Arco en Daniël:
    17 oktober 2019
    Hahaha.....kan me voorstellen dat zo'n man dat denkt. En dank ook voor je/jullie aardige woorden in deze. Zo voelt het in ieder geval en zo hebben wij het ook altijd ervaren. Toch hebben jullie wel weer een paar aardige ervaringen opgedaan op deze manier. Kan me overigens zo voorstellen dat er ook wat andere Camino gangers met dit soort gedachten gespeeld hebben. Of..... 😀😀😀

Maar goed....mooie verhalen weer de afgelopen dagen. Blijf genieten en blijf luisteren naar het lichaam en de geest... 👍👍