Buen Camino, Dag D-1, Heel - St Jean Pied de Port

1 oktober 2019 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Vandaag de reisdag naar St Jean Pied de Port. Gisteren al met Francien naar Jack en Carla in Heel gereden. Carla had het eerste pelgrimsmaal bereid, een culinair hoogstandje en ze heeft de lat hoog gelegd voor de komende dagen. Na een paar drankjes op de goede afloop heerlijk geslapen in het prachtige nieuwe huis van Jack en Carla.

Om acht uur naar het vliegveld van Charleroi gereden, waar we afscheid hebben genomen van onze vriendinnetjes. We zijn met Ryan Air naar Biaritz gevlogen.

85C12993-18FC-40F5-93ED-C0B28DCA8B58

Vliegen met Ryan Air blijft een aparte ervaring.

297ABB53-F887-48E4-87AF-3A88583C654B

Een vliegticket enkele reis kost 15 € per stoel en 45 € voor de bagage. Geen geld natuurlijk, maar het blijft vreemd dat vervoer van een koffer (in ons geval rugzak) drie maal meer kost dan vervoer van een passagier. Ik heb nog even overwogen om twee stoelen voor onze rugzakken te boeken, maar voorzag wat bureaucratische problemen en daar houden we niet van tijdens de Camino. Om 1200 vertrokken, om 1330 geland en om 1400 zaten we samen met twee andere pelgrims in een taxibusje naar St Pied de Port.

4EBF0D24-9631-496F-B49C-D59B982E657E

Bij onze Refuge Beilari welkom geheten door Joseph, een snelle inbrief gehad van de do’s en don’ts in de herberg en onze rugzakken gedropt in een klein kamertje dat we delen met een vriendelijke Franstalige Belg. Hij zal het nog zwaar krijgen.

5C79444A-D5B7-4F5D-84AC-80C9CEB358E2

En ........ om 1600 aan het eerste biertje, het kan slechter. Vanavond worden we stipt om 1930 in de eetzaal verwacht waarna een gezamenlijk pelgrims diner volgt samen met de andere gasten. Volgens het gidsje waarin deze herberg werd aanbevolen een onvergetelijke eerste avond van de Camino. We gaan het zien.

Het weerbericht voor morgen is slecht, de hele dag regen. En dat voor een van de zwaarste etappes. Maar dat zien we morgen wel, voorlopig is het terrasjesweer en droog. Zometeen gaan we rap naar het pelgrimsburo om onze eerste stempel in ons camino-paspoort te laten zetten. Dat wordt een bijzonder moment. Ook kopen we hier onze St Jacobs-schelp zodat we vanaf morgen als pelgrims door het leven gaan.